De laatste voorbereidingen

30 mei 2017 - Oss, Nederland

Op zaterdag, 17 juni 2017, is het weer zover: Salacia gaat vertrekken. Niet dat we dit voorjaar niet gevaren hebben, maar een lange reis hebben we nog niet gemaakt. We zeilden op Volkerak en Oosterschelde. En we hebben genoten van een heerlijk lang weekend in de zon met Hemelvaartsdag.

De winter stond in het teken van onderhoud. Al snel, begin oktober, hadden we de spullen van boord, de motor verzorgd, de watertanks leeg en de boot op de kant staan. Na twee winters in het water werd het tijd het onderwaterschip te reinigen. We hebben de schroef en de saildrive (het deel van de motor, dat door de bodem steekt en waar de schroef aan zit) van nieuwe olie voorzien. Na het drinkwatersysteem vorstveilig te hebben gemaakt, kon de boot de winter in.

Het weer was nog redelijk, zodat we het onderwaterschip al schoon hadden en licht opgeschuurd, en één zijde van de romp al in de was hadden, voor het echt koud werd. Nog in januari konden we verder met poetsen. De romp werd afgemaakt en de saildrive kreeg een nieuwe laag aangroeiwerende verf. Eind maart legden we Salacia weer in haar box. Klaar voor weer twee jaar in het water.

We hebben besloten de “oude” zeilen thuis te laten dit jaar. De boot zeilt zo mooi met de nieuwe, die inmiddels ook alweer vijf jaar oud zijn, maar op zee nooit zijn gebruikt, dat we ze er dit jaar ook tijdens zeetochten op laten staan. Dat scheelt dan ook nog eens twee grote zeilzakken en vijftig kilo gewicht.

We willen ook dit jaar naar het noorden. Zo snel mogelijk door het Kielerkanaal en dan de Oostzee op. Het eiland Fehmarn, de Hanzesteden Lübeck en Wismar, en de westkant van het eiland Rügen staan op ons verlanglijstje.

Over goed twee weken maken we de landvasten los en zijn wij onderweg. We hopen dat jij weer met plezier onze reis zult volgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kees:
    30 mei 2017
    Kees, Irene,
    Goed om te lezen dat jullie weer vol bezig zijn voor het komende seizoen. Hopelijk wordt het een mooie zomer zodat wij daar met z'n alle van kunnen genieten. Komende zomer, 16/07 t/m 11/08 zitten wij in Noorwegen.
    Veel plezier gewenst met de verdere voorbereiding en zeiltocht.