Aanstaand vertrek

17 mei 2018 - Heijningen, Nederland

2018-05-17, donderdag, Thuis

Op zaterdag, 26 mei 2018, zal Salacia weer uitvaren. Dat we drie weken eerder dan de voorgaande jaren vertrekken, heeft zo zijn redenen. Oorspronkelijk vroeg Irene verlof aan per 11 juni. Wij wilden wat meer van de langere dagen profiteren en eerder dan half september weer thuis te zijn. Haar werkgever draalde in de toekenning van het verlof en vroeg respijt tot half december. In december stelde hij voor nog twee weken eerder te gaan. Dat kwam voor hem planning technisch beter uit. Wij konden hiermee akkoord gaan, want hiermee hadden we nog meer langere dagen. En toen onze dochter haar zwangerschap bekend maakte, vielen de stukjes mooi in elkaar. Ons kleinkindje wordt rond 20 augustus verwacht. En dan zijn we op deze manier netjes op tijd thuis.

Salacia ligt inmiddels weer te blinken in het water. Tijdens ons eerste werkweekeinde na de winterpauze ging ons toegangsluik overboord. Het is van acryl en blijft niet drijven. We hebben even gedregd, maar dat leverde niets op. Een professionele duiker is veel te duur en zelf duiken in water van circa vijf graden Celsius is onmogelijk. We maakten een noodluik en wachtten op beter weer. Toen het water 18 graden was geworden, hebben we lang moeten zoeken. Nadat we de boot in een andere box hadden gelegd, vonden we het luik in onze eigen box. Het lag recht onder onze schroef. Eenmaal boven water bleek het nagenoeg onbeschadigd en na reiniging hebben we het weer in gebruik genomen en kon het noodluik terug naar huis.

Onze drinkwaterpomp gaf opeens de geest en we moesten een nieuwe bestellen. De vervanger bleek wat groter dan de oude pomp te zijn en dus moesten we het leidingwerk aanpassen. De nieuwe pomp werkt sinds een paar weken naar behoren.

De boiler lekte uit het aftapkraantje/overdrukventiel/terugslagklep. Deze functies zitten in één klep en ook hiervoor hebben we een nieuwe geplaatst.

De genuawagens hebben we gerepareerd, want die waren flink ingesleten. Repareren was de enige optie, want er zijn geen nieuwe meer te koop. De fabrikant, Harken, ondersteund het 26mm-rail programma al lang niet meer. Wel is er een Italiaans merk, Viadana, die nog wel wagens voor 26mm rail verkoopt, maar die zijn heel wat lichter dan de wagens van Harken. Een ander optie is het vervangen van de rail. Maar dat zagen we even niet zitten, omdat daarvoor de bekleding binnenin de boot moet worden weggenomen en het dek na plaatsing van de andere rail weer waterdicht gemaakt moet worden.

We hadden een lange winter en een kort voorjaar waarin veel moest gebeuren. Maar Salacia is klaar voor de reis.

Zoals gemeld vertrekken we op zaterdag, 26 mei, en in het weekeinde van 11 en 12 augustus zullen we zeer waarschijnlijk weer terug zijn. De week daaraan voorafgaand zullen we in de Zeeuwse wateren zijn om bij het minste gerucht van een aanstaande bevalling met de grootste spoed naar onze haven te varen, de auto te nemen en op tijd thuis zijn om ons kleinkind te begroeten.

We gaan niet ver weg dit jaar. We volgen de Belgische en Franse kust tot aan Saint Malo, nemen de tijd om de Kanaal Eilanden te bezoeken en gaan op ons gemak weer op de terugweg naar de Zeeuwse stromen.

Zo gauw we onderweg zijn zullen we dit blog vervolgen. We hopen dat je er plezier aan beleefd.

1. Kees:
    17 mei 2018
    Hoi Irene en Kees,
    Zo te horen hebben jullie alles weer perfect in order. Geniet van de komende zeiltochten en ga zeker genieten van je aanstaande kleinkind.
  2. Riekie en Gert:
    23 mei 2018
    jullie starten de reis a.s. zaterdag in ieder geval met prachtig weer ! Wij werken nog twee maanden voordat we op vakantie kunnen gaan :)
    Heel veel plezier xxxx