Fijne feestdagen en een goed 2014

21 december 2013 - Heijningen, Nederland

Allereerst wensen wij alle volgers van onze blog fijne feestdagen toe. En we wensen, dat jullie een goede gezondheid en een jaar zonder stress zullen hebben in 2014.

We gaan terug naar waar we gebleven waren.

Op dinsdag 10 september liggen we in onze eigen haven in Dintelmond en horen we het weerbericht, dat niet veel goeds voorspelt, en we besluiten om nog deze dag naar huis te gaan. Dat gaat niet helemaal zonder problemen. De accu van de auto is helemaal leeg. Zo leeg, dat zelfs de deurvergrendeling niet meer openspringt. Een accu om de motor te starten is wel te vinden en startkabels hebben we op de boot, maar hoe komen we in de auto? Na wat heen en weer gebel met onze garage vinden we een mogelijkheid om met de sleutel de deur open te maken. Nu kunnen we ook de motorklep openen, een accu regelen en met hulp van de startkabels de auto starten. Dat lukt en we zetten de motor niet meer uit en rijden met een afgeladen auto naar Oss. De volgende ochtend proberen we de auto weer te starten. Niks: de accu is weer leeg. We zetten er een nieuwe in.

Irene heeft nog anderhalve week vakantie en die tijd gebruiken we om boodschappen te doen, de was te doen en vooral om onze contacten met vrienden en familie te herstellen.

Tijdens onze reis bleek het grootzeil niet optimaal te functioneren. Versleten is het niet – daarvoor is er te weinig mee gevaren – maar het is op plekken door weer en vocht aangetast. Ook zijn wij liefhebbers van een doorgelat zeil, wat immers veel makkelijker op te vouwen is. Dus moet er de komende winter een nieuw zeil en een nieuwe zeilhuik komen. We laten onze zeilmaker, De Jong Sails uit Wolphaartsdijk, een offerte maken. We rijden naar hem toe, bespreken de mogelijkheden, worden het eens over de prijs en geven hem opdracht te leveren.

Onze mast staat niet zoals we wensen. Ook missen we een deklicht en willen we graag een vast gemonteerde goedwerkende radarreflector. Het driekleuren toplicht moet vervangen worden door een driekleuren-/ankerlichtcombinatie. We bezoeken Neutmast in Middelharnis en leggen onze wensen daar voor. We komen een en ander overeen en we kunnen de mast in oktober te brengen. Neutmast slaat de mast in de winter op en voert de werkzaamheden uit en in het voorjaar komen wij de mast weer ophalen. Neutmast zal dan tevens de mast afspannen.

We maken met Moverbo in Heijningen afspraken over het aanbrengen van Coppercoat op ons onderwaterschip deze winter. En met BN Jachtservice over het uitvoeren van een grote servicebeurt aan onze motor. Ook zal BN Jachtservice de afdichting tussen de schroef en de romp vervangen. Dit moet telkens na zeven jaar gebeuren.

Op vrijdag 11 oktober passen we met de zeilmaker het grootzeil. Er zijn wat punten, die verbeterd moeten worden en een week later wordt het zeil definitief geleverd.

We willen al eerder naar de mastenmaker om de mast af te geven, maar door storingen aan de Haringvlietbrug of heel slecht weer kunnen we pas op 29 oktober naar Middelharnis varen. Een goede vriend vaart met Kees mee. Op de heenweg krijgen we in de Volkeraksluis, naar later bleek een stuk beschoeiingsdoek, in de schroef. We varen met een kreupele boot heen en weer naar de mastenmaker en komen pas in het pikkedonker en in de stromende regen terug in Jachtcentrum Dintelmond.

We maken het volgend weekend het drinkwatersysteem vorstveilig. BN Jachtservice voert de grote servicebeurt uit en maakt de motor ook vorstveilig.

Dan gaat de boot op 21 november uit het water en wordt overgedragen aan Moverbo. Deze winter zal BN Jachtservice de afdichting tussen de schroef en de romp vervangen en Moverbo het onderwaterschip in een onderhoudsarm aangroeiwerend verfsysteem (Coppercoat) zetten.

Deze winter moet er een digitale verbinding gelegd worden tussen onze stuurautomaat en de kaartplotter. Ook moet de elektrische installatie aangepast worden aan de gewijzigde mast.

We hebben inmiddels een lattenbodem voor de logeerhut aangeschaft, maar deze moet nog wel op maat gemaakt worden. En onze standaard matras in ons eigen bed is te dun en we gaan deze nog vervangen door een dikkere. We hebben dus nog genoeg te doen.

En wij maken inmiddels plannen voor onze reis in 2014. De bestemming zal de Noorse zuidkust en de Zweedse westkust zijn. We varen op de heenweg min of meer direct naar Noorwegen en zullen op de terugweg via de Limfjord gaan. Om weer die kant op te gaan heeft een financiële reden. Onze digitale kaarten van 2013 kunnen we nog tot in juni 2014 gratis updaten. We gaan dan met bijgewerkte kaarten vertrekken. Gaan we later naar dat gebied, dan moeten we een nieuwe kaartenset van meerdere honderden euro’s aanschaffen.

Het vertrek is voorzien op 14 juni 2014. Maar tegen die tijd hebben jullie zeker alweer wat van ons gehoord.

1. Jan:
    21 december 2013
    Hoi Kees & Irene,
    Soms komt de ellende van boven (invasie vliegjes) en soms van onderen (verstopping schroef).
    Fijne feestdagen, een gezond jaar 2014 en een behouden reis naar de Noorse en Zweedse kust,
    Jan Matena