Voorjaar 2014, en een nieuw vaarseizoen begint

6 mei 2014 - Heijningen, Nederland

Een winter, die geen winter wilde zijn, zit erop en de zomer laat zich af en toe al voelen.Het afgelopen weekeinde hebben we de werkzaamheden aan Salacia afgerond. Er is deze winter veel gebeurd.

BN-Jachtservice heeft de motor een grote beurt gegeven en winterklaar – lees: vorstveilig – gemaakt.

Wij hebben het drinkwatersysteem en het toilet vorstveilig gemaakt en daarna is de boot is op de wal gezet.

BN-Jachtservice heeft het membraam om de saildrive vervangen. Dat moet volgens Volvo-Penta om de zeven jaar gebeuren en deze zat er al acht jaar onder.

Moverbo heeft het onderwaterschip van Coppercoat voorzien, waardoor wij de komende tien jaar geen antifouling meer aan hoeven te brengen en Salacia daardoor niet ieder jaar meer de kant op hoeft.

Toen het voorjaar zich aankondigde, hebben we de romp gewassen en in de was gezet. En op vrijdag 14 maart is Salacia weer teruggezet in het water.

Neutmast heeft de mast naar onze wensen aangepast. Het driekleurentoplicht, dat vorig jaar na twee nachten op zee de pijp aan maarten gaf, is vervangen door een combinatie van driekleurenlicht en ankerlicht. Het stoomlicht is vervangen en een deklamp is geplaatst. Alle lampen zijn nu in LED-uitvoering en reduceren het stroomverbruik. Ook is een vaste radarreflector geplaatst. Half april zijn we naar Neutmast in Midelharnis gevaren en daar is de mast weer op de boot gezet.

Omdat de elektrische installatie door de uitbreiding van lampen in de mast moest worden aangepast, hebben we in de navigatiehoek een schakelpaneel moeten bijplaatsen. De door de vorige eigenaar gebruikte pc-aansluitingen zijn verwijderd. Wij navigeren niet op een laptop, maar hebben minder stroom verbruikende speciaal daarvoor ontworpen instrumenten.

Vorig jaar hebben we nieuwe boordlichten moeten aanschaffen daar de oude het begeven hadden. In Kiel hebben we die toen provisorisch moeten plaatsen en aansluiten. Deze winter zijn de lichten aangepast en deugdelijk vastgezet.

We hebben een lattenbodem onder de matras van de logeerhut gelegd. Onze dochter vindt dat ze er nu prima kan slapen.

De originele matras in de eigenaarshut hebben we vervangen door een wat dikkere uitvoering. We vonden de matras van Dufour wat hard en dun. De nieuwe matras is inderdaad een hele verbetering gebleken. Ook hebben we nieuwe onderlakens moeten maken.

Het houtwerk aan dek en in de kuip is opnieuw geïmpregneerd met Owatrol D1-olie.

De naden van de buiskap zijn met Harmisol waterdicht gemaakt en een kleine scheur in een van de ruiten in de buiskap hebben we gerepareerd. We hopen dat de buiskap het nog een jaartje volhoudt.

En, en dat is niet onbelangrijk, we hebben naar schatting vijftien liter diesel uit de bilge (de ruimte tussen de vloer en de romp) moeten halen. Tijdens de werkzaamheden aan het membraam zijn de dieselleidingen los gemaakt en niet goed afgedicht. Daardoor is, vermoeden wij, gedurende enkele dagen diesel weggelekt. BN-Jachtsevice heeft de meeste diesel wel kunnen wegpompen, maar er bleef voor ons nog genoeg over. Door de boot een aantal keren tot aan de vloerplanken vol te laten lopen met een sopje van ontvetter opgelost in warmwater hebben we het overgrote deel van de diesel overboord kunnen werken. De rest zal door verdamping moeten verdwijnen, omdat we niet in de holle ruimten in de spanten kunnen komen. We zullen deze zomer nog wel een keer aan het ongelukje herinnerd worden als we de diesel ruiken. Door ruim te ventileren blijkt de overlast gelukkig wel mee te vallen.

We zijn druk bezig onze trip naar Noorwegen voor te bereiden. Het plan is dat we op zondag 15 juni vertrekken en dat we uiterlijk 14 september weer terug zijn. We varen vanuit het Haringvliet naar Den Helder om van daaruit rechtstreeks naar Flekkefjord in Noorwegen te zeilen. Deze etappe gaat ruim vier dagen duren. Dan varen we in dagtrips oostwaarts langs de Noorse zuidkust om uiteindelijk in de Zweedse kustwateren uit te komen. Dan steken we over naar Jutland in Denemarken en gaan door de Lymfjord naar de Noordzee. Via een Waddeneiland (Vlieland of Texel) komen we dan weer thuis in onze haven in Heijningen.

Onze elektronische kaarten zijn ge-updated en de benodigde boekwerken zijn aangeschaft of bijgewerkt.

We hebben onze artsen en apotheken bezocht om voldoende medicijnen voor drie maanden te hebben. Echte middelen tegen zeeziekte zijn uitsluitend via recept te krijgen. Of we ze nodig gaan hebben is niet zeker. “Beter méé dan óm verlegen” zeggen we, toch?

Verder zijn  we al bezig voorraden aan te leggen. Koffie, volkorenpasta, houdbare groente, broodvervangers  en frisdrank. We zullen vaak op anker liggen en lang niet iedere dag in staat zijn boodschappen te doen.

Salacia is klaar voor het vaarseizoen; ze is al bijna klaar voor de reis naar Noorwegen. Wij zijn klaar voor het vaarseizoen. Nu nog een paar mooie weekenden. Over ruim vijf weken vertrekken we.

1. Kees:
    Hallo Kees en Irene,

Jullie hebben de winter goed benut.
    Deze voorbereidingen moeten , als het goed is, voor een onbezorgde zeilvakantie gaan zorgen.
    Ik volg julie reis verhaal met intresse en hoop mooie verhalen te lezen.
    Ps.
    mijn mail adres is verander in [email protected]
    Groetjes kees en Sjan
  2. Joke Ploegmakers:
    Hoi Kees en Irene,
    Jullie hebben weer hard bewerkt aan de boot , dat wordt dadelijk weer een hele mooie reis die heel goed is voorbereid. IK blijf jullie verhalen met plezier lezen.
    gr Joke
  3. Jan:
    Hallo Kees & Irene,
    Met deze aanpassingen en grondige voorbereidingen moeten jullie zeker in staat zijn om een wereldreis te maken.
    Ik kijk uit naar jullie verhalen.
    Groet, Jan
  4. Gabi:
    16 juni 2014
    Hallo Irene en Kees
    Wij wensen jullie weer een prettige vakantie en heel veel plezier.
    met plezier zou ik jullie verhalen weer volgen.
    Schipper AHOI.