Resumé

10 september 2013 - Heijningen, Nederland

We voeren in de periode 15 juni t/m 9 september 1855 zeemijlen. We hadden de motor 162 uur aanstaan; hierin zijn ook de uren geteld voor opladen van de accu’s en wachten bij sluizen. We verbruikten in die tijd ongeveer 220 liter diesel.

Schade: een ondiepe kras na, die we op de heenreis in Vlieland opliepen; een automatisch zwemvest, dat zichzelf opblies omdat het in de regen te nat was geworden; het driekleuren toplicht, dat het na twee nachten begaf en een navigatielantaarn, die het na een botsing met een paal niet meer deed.

De zeilhuik (lazy-bag) was ten dele vergaan en heeft het in de eerste week begeven en is niet meer bruikbaar. Dat hadden we al voorzien. We kopen de komende winter een nieuw doorgelat grootzeil met nieuwe zeilhuik. De lazy-jacks kunnen dan ook verwijderd worden.

We bezochten naast Nederland: Denemarken, Zweden, Polen en Duitsland. We lagen 65 nachten in een jachthaven, 14 nachten op anker, 4 nachten aan een meerboei of openbare steiger en 6 nachten voeren we ’s nachts op zee.

Wat we het mooiste deel vonden? Dat is niet te zeggen. De Limfjord in Denemarken is mooi, maar het weer was niet al te best. De scheren van West Zweden waren schitterend. De Deense Zuidkust is ook mooi en heeft prachtige plaatsjes. De Zweedse Zuidkust was vanwege het schitterende weer ook mooi. Het eiland Rügen is ook mooi en heeft veel te bieden. De Bodden Gewässer tussen Schwindemünde en Stralsund zijn lastig te bevaren, maar hebben schitterende Hanzesteden. Het Kielerkanaal was spannend en het weer was slecht, maar op zich toch een hele belevenis. De tochten op zee zijn op de Oostzee minder inspannend dan op de Noordzee, maar allebei geven ze bij het binnenlopen van de haven een voldaan gevoel; de Noordzee omdat het zwaarder is, de Oostzee omdat het onbekend vaarwater voor ons is. Elk deel van deze tocht had zo zijn mooie kanten. Het geheel is daarom afwisselend en juist daarom zo mooi.

We danken jullie, volgers van onze blog, voor jullie aandacht en de reacties, die jullie hebben gegeven. Het nodigt ons uit om ook bij de volgende reis weer zo’n blog bij te houden. Dank jullie allemaal.

1. Kees van Roosmalen:
    Kees, Irene,

Geweldig hoe jullie deze reis hebben ondernomen en ervaren.
    Het was zoals je al schreef een leuke manier om via dit blog julllie reis te volgen.
    Hopelijk volgen er nog meerdere reizen waar jullie van kunnen genieten.
  2. Cor en Herma:
    Hallo Kees en Irene.
    Wat hebben we genoten van jullie mooi reisverhalen.Wat een mooie tijd voor jullie.Op naar de volgende reis!!!!!Geniet nog even van de vakantie .
    Groetjes Cor en Herma
  3. Riekie en Gert:
    welkom thuis !!!!!!!!!!!!!
  4. Anita:
    10 september 2013
    En toen was het alweer afgelopen.... Welkom terug!
  5. Joke Ploegmakers:
    11 september 2013
    Hoi Kees en Irene

Leuk om te lezen al jullie ervaringen, nu lekker nagenieten en foto's terugkijken.

gr Joke
  6. Jan:
    11 september 2013
    Een vliegensvlug welkom terug in Nederland.
  7. SY Asgaard:
    19 september 2013
    Beste Salacia-Crew,

we hebben aandachtig jullie reisverhalen gelezen en de leuke foto´s gekeken.
    Het was ook echt mooi jullie vertelsel aan bord te luisteren en de waterkaarten te kijken.
    Wij zijn erg nieuwsgierig op de volgende reis en wensen jullie altijd goede vaart.

Kristiane en Thomas van de Asgaard
  8. Hannus:
    28 september 2013
    Een beetje laat, maar net terug van een geweldige vakantie op Rhodos!! Welkom thuis, wat fijn om te lezen dat jullie het zo goed hebben gehad.
    Tot spoedig,
    Hannus.