Hollands weer

16 juni 2016 - Scheveningen, Nederland

Op zaterdag, 11 juni, sluiten we het huis af en rijden weg met een auto vol gewassen kleding en aangebroken verpakkingen eten uit onze kasten. We halen verse groenten en fruit in Dinteloord en komen zo rond het middaguur op onze jachthaven aan. We laden alles aan boord, zetten de auto op de parkeerplaats en maken daar de accu los. We melden ons op het kantoor af en varen de eerste mijlen naar de overnachtingssteiger aan de westzijde van de Volkerak jachtensluis. De steiger blijkt vol te zijn en we gaan net buiten de voorhaven voor anker. We genieten de avond en gaan vroeg naar bed. De vakantie is begonnen.

De volgende dag is het bewolkt en het zicht is niet best. We schutten naar het Hollands Diep en varen op ons gemak naar de Haringvliet, waar we met de opening van 10:00 uur naar het Haringvliet varen. De weinige wind, die er staat, komt recht van voren en het regent licht. We varen op de motor naar Middelharnis. We hebben nog een vervanging van een beugel tegoed bij het mastenbedrijf hier. Dat kunnen we met de slechte weersvoorspellingen dan misschien morgen uit laten voeren.

In Middelharnis liggen op zondagavond slechts een tiental bezoekende jachten, waarvan er twee een box hebben toegewezen. Alles behalve druk. We zetten de tent weer op de kuip en denken hier nog wel een paar dagen te liggen. Na het avondeten wandelen we nog even naar de keersluis. We vergeten de paraplu en worden halfweg verrast door de regen. Een beetje nat komen we weer aan boord, drinken wat en zoeken ons bed op.

Op maandag lopen we eerst naar het mastenbedrijf. Na het geheugen van de bedrijfsleider te hebben opgefrist, herinnert hij zich het probleem. Op dit moment kan hij vanwege grote drukte en een zieke monteur ons niet helpen, maar we maken een afspraak om eind augustus of begin september weer bij hem langs te komen om het probleem op te lossen.

Onze autoradio, in het hart van ons sound system, heeft het begeven. Zelfs als de radio uit staat, gaat hij te pas en onpas spelen. Om het na enkele minuten weer op te geven. Ook gaat de discdrive spontaan draaien. Kees probeert hem nog te repareren, maar zonder succes. We demonteren het ding en met een bedankje voor bewezen diensten verdwijnt het in de vuilniszak.

Die middag wandelen we tussen de buien door in Middelharnis. Zoeken tevergeefs naar een zaak waar ze autoradio’s verkopen. Wel komen we aan een adres van een mogelijk bedrijf, maar dat is op maan- en dinsdag gesloten.

Het is koud en nat. We namen ons voor vanavond te douchen, maar dat stellen we maar uit tot morgenochtend. Er liggen nu nog maar zes passanten.

De dinsdag begint met laat opstaan, ontbijten en de uitgestelde douchepartij. We zijn de enigen in het toiletgebouw en kunnen heerlijk lang met voldoende warmwater douchen. Dat is hier in drukke tijden wel eens anders. We hebben dankzij onze, in deze winter aangeschafte, wifi-antenne met versterker en router een prima verbinding met het internet. Laptop, tablet en de twee smartphones kunnen gelijktijdig het internet gebruiken. We zijn uiteraard wel afhankelijk van de door jachthaven of anderen ter beschikking gestelde bandbreedte. Maar onze apparaten zien nu alleen nog maar ons eigen wifi-boordnet Salacia.

We zien in de weersverwachtingen een duidelijk opleving voor morgen. We plannen onze tocht voor morgen en ruimen na het avondeten de boot op en doen alle voorbereidingen om morgen naar Scheveningen te vertrekken.

Woensdag om half zeven loopt de wekker af. Slaapdronken kleden we ons aan en zetten we koffie. Tegen half acht maken we los en varen we naar de keersluis aan het begin van het kanaaltje naar Middelharnis. Deze staat dicht en we moeten tot even voor achten wachten voor de havenmeester de sluis en de voetgangersbrug heeft geopend. We varen het Haringvliet op en in de lichte wind zeilen we op de genua en met de motor bij naar Stellendam. De deur van de Goereesesluis staat al open en we moeten even wachten tot de brug geopend is. Het schutten gaat vlot en om half tien varen we op zout water.

Het stuk in het Pampus en in het eerste deel van het Slijkgat hebben we de motor nog bij, maar dan gaan we richting noord onder vol zeil. Helaas blijft het niet helemaal droog en zitten we in zeilpakken te genieten van onze eerste zeetocht dit jaar. Bij de MV-ton melden we ons bij Sector Maasmond en rond half een zijn we zonder problemen, maar met de motor bij, de Maasmond overgestoken.

Het weer klaart op en een halfuur later zitten we te puffen in onze kleding. Eerst de zeilpakken uit, dan het wintergoed, dan de isolerende onderkleding; en dan zitten we in spijkerbroek en T-shirt. De motor blijft bij en al om half drie draaien we de haven van Scheveningen in. We nemen ligplaats in de passantenkom met de neus naar het noorden, want dat moet hier zo. We betalen hier op het havenkantoor. Men noemt Scheveningen duur, maar wij betalen er per nacht minder dan in de meeste havens in België, Frankrijk of de Engelse zuidkust.

Een prachtig, houten, klassiek jacht bij ons aan de steiger heeft een gebroken zaling (=dwarssteun aan de mast). De eigenaar, die met de reparatie bezig is vraagt Kees te assisteren. Hij is alleen en moet de mast in. Kees mag hem de mast in lieren. Uiteindelijk worden dat drie keer lieren. Watersport is sport en het spaart de sportschool uit, zullen we maar zeggen.

We maken een verkennende tocht langs de havens en nadat we de havenmeester hebben verteld, dat we waarschijnlijk meerdere dagen zullen blijven, biedt hij ons een box aan. Na het eten verhalen we de boot naar de toegewezen box. We zijn een beetje rozig van het dagje op zee en de oogjes vallen snel toe deze avond.

Donderdagochtend wandelen we door Scheveningen naar Kurhaus en pier. Dat is een forse wandeling, temeer omdat we om de jachthaven heen moeten lopen. We zoeken onderweg nog naar een zaak met autoradio’s, en vinden die niet. Wel lopen we bij Vrolijk Watersport binnen voor een tandriem voor de stuurautomaat. Deze is hier niet op voorraad en moet besteld worden. Prijs? € 60,-! We denken, dat we de riem via de technische groothandel heel wat goedkoper kunnen bemachtigen en laten Vrolijk niet zo heel vrolijk achter.

We kopen haringen, brood en wat fruit en zijn tegen de lunch weer aan boord. We eten wittebrood met Hollandse Nieuwe. Wat een feest. Daarna schrijven we dit verhaal.

Zaterdag is het hier Vlaggetjesdag, wat we wel willen meemaken, en tot en met zondag ziet het weer er ook niet best uit. We blijven hier nog even.

1. Hannus:
    16 juni 2016
    Hallo Vlakjes, wat leuk dat jullie dan op weg zijn!! Heerlijk om te lezen. Ook leuk dat alles kapot gaat. Wel een beetje pech zo in het begin al. Tsja, het weer.....ik verheug me dan maar op de zon in Egypte, jawel!!
    Heel veel plezier en ik zie al uit naar het volgende verslag.
    Groetjes, Hannus.
  2. Riekie en Gert:
    16 juni 2016
    zo... de vakantie is echt begonnen voor jullie. Wij ploeteenr nog wel een paar weken door. Heel veel plezier en hopelijk prachtig zonnig weer en een lekker briesje ( of moet het wat harder waaien ?)

groetjes uit Oss
  3. Kees:
    17 juni 2016
    Eindelijk vakantie, met Hollands weer. Ik moet nog 6 weken vanaf vandaag wachten voor ik met vakantie ga (Peru).
    In tussen blijf ik jullie reisverhalen lezen.
    Het ga jullie goed.
  4. Joeri:
    20 juni 2016
    Heel veel plezier gewenst op jullie zeiltocht naar het Noorden, waar je hopelijk beter weer zal vinden dan in onze contreien...