Voorbereiden

25 mei 2016 - Oss, Nederland

Nog 17 dagen. Dan vertrekken we weer. Salacia lag de winter in het water. We zijn verschillende keren bij haar geweest. Slechts één keer lag er een flinterdun laagje ijs rond haar.

Het voorjaar was op een week na gewoon te koud. We zijn een paar weekenden op de boot geweest en hebben wat korte zeiltochtjes op het Volkerak gemaakt. We hebben een keer geankerd; gewoon om uit te proberen of alles nog functioneerde.

Het afgelopen weekeinde zijn we met de laatste voorbereidingen begonnen. We hebben het “nieuwe” grootzeil weer van de giek genomen en het oude, originele, weer aangeslagen. Ook haalden we overbodige spullen van boord en noteerden we wat er aan boord was. Zo konden we onze vakantiechecklist up-to-date maken.

Gisteren haalde Kees een winkelwagen boordevol boodschappen en heeft die in kratten gestopt. Verder zetten we klaar wat er mee moet. We denken het komend weekeinde twee keer naar Dintelmond te rijden. Onze zee-uitrusting (buitenboordmotor, lifelines, reddingsvlot, reddingslijn, verlichte joon enz. enz. ) moet aan boord en dan al die boodschappen. Dat redden we niet in één rit.

We gaan in het weekeinde van 11 en 12 juni vertrekken. Ook dit jaar blijven we langs kust van het Europese vasteland varen. Dus geen Verenigd Koninkrijk en niet naar Noorwegen of Zweden. Na twee jaar naar het zuiden te zijn geweest, willen we dit jaar echt weer eens naar het noorden. We hebben al jaren een bezoek aan Hamburg op onze wensenlijst staan. Dus dat lijkt ons eerste reisdoel.

Bij onze eerste reis in de Oostzee in 2013 hebben we mooie gebieden, als de westzijde van Rügen (Hiddensee), Lübeck e.o. en de Schlei in het noorden van Schleeswijk-Holstein, overgeslagen. Reden te meer om nog eens naar dat gebied terug te keren. Daarvoor varen we op de heen- en de terugreis door het Kielerkanaal (Nord-Ostseekanal). Ook is Irene nog nooit op Helgoland geweest en hebben we Ost-Friesland nog niet gezien. Genoeg doelen voor een reisje naar het noorden dit jaar.

Nog ruim twee weken, dan gaan de trossen los en kunnen jullie weer uitzien naar een volgend verslag op deze weblog.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ymke Bootsma:
    Goedemorgen
    Ik heb jullie reisblog naar zweden gelezen en ben benieuwd naar jullie nieuwe avonturen.
    Zeilen langs de archipelago van west zweden is al lang een droom van mij. Is jullie ervaring dat dit te doen is op eigen houtje? Zijn er meer en minder gevaarlijke stukken? Hebben jullie navigatietips (boeken) . Ik hoor het graag
  2. Kees:
    Hoi Irene en Kees,

Het is altijd leuk om jullie reizen op deze manier te volgen. Ben benieuwd wat jullie zoal in het noorden gaan zien/beleven.
    Groeten van Sjan en mij.
    Ps,
    Sjan is op een haar na weer geheel de oude. Wij zien uit naar onze reis in augustus naar Peru.
  3. Hannus:
    25 mei 2016
    Wil Irene niet eens naar Legoland (is niet zo ver om...)
  4. H. Smits:
    11 juni 2016
    Wij wensen jullie een prachtige reis en gaan jullie weer volgen met de verhalen.
    Een behouden vaart en geniet er van,
    Groetjes Cor en Herma