Naar huis

1 september 2016 - Oss, Nederland

Voor zondag, 21 augustus, werd slecht weer voorspeld. Maar het valt gelukkig allemaal wel mee. Het waait fors en in de ochtend valt er wat regen. Om twee uur lijkt het droog te blijven en maken we een wandeling over het terrein van het zwakzinnigenoord. Dan komt er weer een bui en vluchten we snel naar de haven en duiken onderdeks. Van de chinees van gisteren is nog zoveel over, dat we er vandaag nog een keer van kunnen eten. Na de maaltijd wandelen we langs het kanaal naar het Haringvliet en komen via de brug over de sluis en de andere kant van het kanaal weer terug.

Maandag begint met wat regen. Vandaag nog één dag herfst, dan kan het morgen weer zomer worden. We lopen naar de AH voor wat verse groenten en fruit, maar de AH is gesloten. Er zijn problemen met het betalingssysteem en ze kunnen de klanten niet bedienen. Voor niks weggeven doen ze helaas ook niet. We wijken uit naar de Plus.

We komen weer eens mensen tegen met een smartphone voor hun gezicht op zoek naar Pokemon-figuurtjes. Er loopt zelfs een heel gezin te zoeken: pa, ma en de beide kinderen. We vragen ons af, wie aan dit spel nu het meest verdient: de ontwikkelaars, de app-verkopers of de providers?

We doen vandaag niet veel. We lezen, we douchen en kijken via internet naar de herhalingen van de uitzendingen over de Olympische Spelen.

Dinsdagochtend schijnt de beloofde zon. We vertrekken zo snel mogelijk. Middelharnis is leuk, maar nu lokt het goede weer en we varen het kanaal uit. Eenmaal op het Haringvliet zetten we wat zeil en weten in een afnemende wind tot in de buurt van Den Bommel te komen. Tegen het natuurgebied, de Ventlagersplaat, laten we ons anker vallen en genieten we de rest van de dag van de zomer. We zwemmen, we zonnen en we zwemmen nog eens. In de avond valt de wind helemaal weg en dan komen de mugjes. We vluchten naar binnen , maar achter onze horren hebben we een goede nachtrust.

De volgende ochtend ligt ons dek vol met muggenlijkjes. We duiken het water in, spoelen de boot af en dan maken we ons ontbijt. Het is prachtig weer en we blijven de hele dag liggen. Vrienden bellen ons in de avond op. Zij liggen met hun motorboot op slechts twee mijl afstand, maar wel achter de brug. We spreken af elkaar morgen te ontmoeten.

Donderdag staan we op tijd op, ontbijten en halen ons anker binnen. We willen de opening van de Haringvlietbrug om tien uur halen. Even voordat we bij brug zijn, varen onze vrienden ons tegemoet. We varen door de brug en gezamenlijk zetten we koers naar Strijensas. Daar willen we vanavond uit eten gaan. Het is warm en we onderbreken de vaartocht en laten ons anker weer vallen. Met twee boten op één anker wisselen we de laatste nieuwtjes uit.

Later in de middag varen we door en meren af in de jachthaven van Strijensas. We hebben een heel gezellige avond. Het is nog laat warm en we liggen laat op bed.

Onze vrienden vertrekken de volgende ochtend. Wij hebben voor vandaag geen afspraken en varen de jachthaven uit om een paar honderd meter verderop weer op anker te gaan liggen. Het is tenslotte zomer. Dus genieten we van het weer. Laat in de middag varen we terug. Morgen hebben we hier een afspraak met de zeilmaker om onze nieuwe buiskap en kuiptent te bespreken.

Zaterdag loopt Kees naar de zeilmaker. Die staat op het punt om samen met zijn vrouw boodschappen te gaan doen, maar belooft aan het begin van de middag langs te komen. Wat ook gebeurt. We bespreken onze wensen met hem. Hij kan zich daarin vinden en belooft voor het volgende vaarseizoen een en ander gerealiseerd te hebben.

Vanwege een gebied met onweer, dat verwacht wordt, blijven we zaterdag in Strijensas liggen. We zien een heftige bui net ten westen van ons passeren en op enige afstand een zware bui ten oosten. Bij ons valt amper regen en van de zware windstoten en hagel merken we niets.

Op zondag varen we naar onze eigen jachthaven in Heijningen. Het waait met 6Bft uit het westen. We schutten door twee sluizen: Volkeraksluis en Dintelsas. Na ruim elf weken zijn we terug.

De volgende dagen ruimen we de boot op, maken de auto rijklaar en dinsdag, 30 augustus 2016, rijden we met een volgeladen auto weer naar huis.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade