We zijn onderweg

18 juni 2013 - Hellevoetsluis, Nederland

Vrijdag kwam het verlossende bericht, dat onze nieuwe ankerketting geleverd is bij de watersportzaak op onze haven. Wij hebben de laatste verse boodschappen in huis gehaald, de laatste kleding ingepakt en zijn nog ’s avonds naar onze haven in Heijningen gereden. Toen we gingen slapen, waren alle spullen opgeruimd.

De volgende dag hebben we de boot verhaald naar de kade onder de kraan, en om tien uur stonden we in de winkel om de ankerketting over te nemen. Els, de mede-eigenaar van de zaak, had de ketting nog op haar pick-up liggen en bracht de vracht, toch ruim 150kg, naar de boot. Binnen een kwartier lag alles in de kettingbak. We voeren terug naar onze box en monteerde het anker aan de ketting.

Inmiddels was de wind opgestoken en waaide er een dikke 6 Bft. We bleven maar even liggen.

Tegen de avond werd het wat minder en zijn we onder een fokje naar de Volkeraksluis gezeild. Daar hebben we de nacht aan de steiger doorgebracht. We hebben geen haast en ons plan was pas zondag in de middag naar Vlieland te vertrekken.

Het liep anders. Op zondag zijn we richting Stellendam gezeild. Een vlagerige SW wind tot 5 Bft, met op zeker moment 8 knopen op het log. We hadden nog nooit met de Salacia geankerd en besloten dat nu eerst maar eens uit te proberen. Anker van de borging, ketting elektrisch een klein stukje uitvieren, rem los en daar gaat zestig meter ketting over boord. Even het anker in de grond varen en we liggen als aan een rots. We lunchen en daarna halen we anker weer op en vertrekken naar een meerboei  aan de noordkant van het Haringvliet. Met een naar Noord draaiende wind leek ons dat een betere plek.

Het weerbericht voorspelt voor de komende dagen een Noord- tot Noordoostelijke wind, met een windkracht in het Waddengebied oplopend tot 6 Bft. We blijven nog even op het Haringvliet. We liggen de hele maandag aan de meerboei. We laten de ankerketting overboord lopen en markeren de ketting om de vijf meter. Zo zien we hoeveel ketting we over boord zetten en ook hoeveel we nog binnen moeten halen.

Vandaag, dinsdag, zijn we naar Hellevoetsluis gevaren. De plek, die we uitgedacht hadden om de buitenboordmotor van de bijboot op te hangen is niet sterk genoeg. We richten ons hekpreekstoel opnieuw in en de motor hangt nu op een sterkere plaats. Het is drukkend warm in Hellevoetsluis. We wachten het onweer af en als de wind naar het SW draait, waarschijnlijk pas vrijdagochtend, vertrekken we naar zee.

1. Kees van Roosmalen:
    19 juni 2013
    Kees, Irene, het is te hopen dat het op het water minder warm is als hier in het binnenland. Op dit moment zware onweersbui, dit beloofd nog wat voor de rest van de dag.
    Als ik het zo lees hebben jullie er zin in en heb je alles onder controle. Ik wens jullie een behouden vaart.
  2. Jan en Astrid:
    19 juni 2013
    Hoi allebei
    Het gaat met Jan weer wat beter.
    Hopen maar dat de wind vrijdag in de goeie hoek komt, zodat jullie echt van start kunnen.
    Ik zal voor jullie duimen.
    Liefs, Astrid
  3. H-Georg Püttmann:
    20 juni 2013
    1. kommt es anders + 2. als man denkt !
    Nach den neusten Grip Files solltet Ihr ab Samstag 2-3 Tage den Wind aus der richtigen Richtung haben ! LG Georg
  4. Marij boeijen:
    22 juni 2013
    Hoi Irene en Kees lijkt me hartstikke leuk elke dag een verrassing waar je beland en wat je onderweg meemaakt.Geniet er lekker van en lekker uitwaaien dat zal nu zeker wel groetjes marij