Spanning leuk ??

22 juni 2013 - Ijmuiden, Nederland

Woensdag blijven we bij watersportvereniging Helius in Hellevoetsluis liggen. Kees komt nog een bekende tegen uit de tijd, dat hij i.v.m. met zijn werk op de Botlek een winter op de boot in dezelfde haven bivakkeerde.

Op donderdag voorspellen de weerberichten de verandering van het weer van hoogzomers naar een gematigde herfst aan. Na wat regen in de middag klaart het op begint het een beetje te waaien. We besluiten te vertrekken. Op genua zeilen we naar Stellendam, schutten naar buiten en wachten in de buitenhaven op het tijdstip van vertrek, dat berekend staat voor rond half negen in de avond.

Op de motor varen we het Slijkgat uit en eenmaal op zee kunnen we zeilen. Tegen 2300 uur zijn we bij de MV-ton. Hier zouden we ons moeten melden bij de verkeerspost Maasmond, die ons dan veilig voor de Maasmond (uitgang Nieuwe Waterweg en toegang tot Rotterdamse havens) via de radio zal begeleiden. Helaas is het zicht zo slecht geworden, dat we de oversteek niet durven te wagen. Maasmond waarschuwt voor een zicht van 50 meter. We rollen de genua in en onder grootzeil varen we wat op en neer in de hoop dat het zicht verbetert.

Het begint nu ook te weerlichten. Veel overslagen tussen wolken (geen donder) en slechts een enkele keer een inslag op het water (zware donder). Er komen nu windvlagen tot 24 knopen (ruim 40km/h) uit onvoorspelbare hoek en even later begint het te stortregenen. In deze omstandigheden passeert ons een visserman op minder dan 100 meter. Is spanning leuk?

Pas rond enen is de ellende voorbij. Het zicht is goed en er waait een kalme SW-wind. We zijn weer bij de MV-ton en melden ons bij Maasmond. Een uur later ligt de Waterweg achter ons en zeilen we in een zwakker wordende wind  tot voor Scheveningen. We moeten anderhalf uur varen op de motor, tot de wind ons weer opzoekt. We zeilen tot zeven uur, daarna is de wind op en loopt het zicht ook snel terug. We besluiten naar IJmuiden te varen en daar betere omstandigheden af te wachten. Op de motor zetten we koers naar de pieren van IJmuiden. Gelukkig wordt vlak voordat we bij de pieren zijn het zicht weer beter en kunnen we vlak achter de Geopotes 15 (van HAM Dredging, waar Kees’ broer werkt) naar binnen varen.

In de regen meren we af en ruimen binnen de rommel een beetje op. Na een korte slaap, het is inmiddels droog geworden, ruimen we aan dek ook op. Het waait hard en regelmatig trekt regen over. De verwarming staat aan. We gaan vroeg naar bed.

Voor vandaag, zaterdag, wordt weer S tot SW 6-7 voorspeld. We blijven in IJmuiden.

1. Anita:
    22 juni 2013
    Hoi pap en mams, ik ging eens kijken of er al iets op de blog stond, blijken jullie al 2 reisverslagen geschreven te hebben. Avontuur hebben jullie al achter de rug, en dat alles zo dicht bij huis ;). Hopelijk wordt het snel beter, op naar de Wadden. Goede reis!
  2. Mattie en Kees:
    22 juni 2013
    Hallo Kees en Irene,
    We gaan zondag naar Noord Schawoude, jullie hotelbon verzilveren.
    Groet en veel reis plezier.
  3. Jan en Astrid:
    23 juni 2013
    Zo dat was een pittig eerste tripje.
    Maar schip en bemanning hebben meteen de zeewaardigheid bewezen dus!
    Maar leuk is toch anders, hopenlijkl wordt t snel beter.
    Groetjes,
    Astrid
  4. H-Georg Püttmann:
    24 juni 2013
    Hey Irene + Kees , hoffentlich seit Ihr nun nicht auch noch Ausbildungsboot der Zollbeamten , wie wir es waren in Ijmuiden ;)
    Weiter ..reise reise ... LG Georg * Ulrike
  5. Edith:
    24 juni 2013
    Hallo Kees en Irene

Ben gisteren thuis gekomen van de vakantie en heb zo te lezen beter weer gehad dan jullie tot nu toe. Wel een ware vuurdoop voor boot en bemanning. Hopelijk gaat het weer wat beter meewerken.Wens jullie verder een behouden vaart en veel zeilplezier.
    Veel groetjes , Edith