De start van een nieuw watersportseizoen

30 mei 2015 - Heijningen, Nederland

De eerste mooie voorjaarsdagen hebben we alweer gehad en we wachten op een mooie zomer. De winter was zacht en Salacia heeft zonder enig probleem de koude periode in het water doorgebracht. Begin april hebben we haar gewekt en weer vaarklaar gemaakt.

Aan de boot zijn weer de nodige klusjes gedaan. Kees plaatste een laadstroommeter, waardoor we nu kunnen zien wanneer onze accu’s vol zijn. We schaften opvouwbare en verplaatsbare zonnepanelen aan en legde daarvoor de stopcontacten met de verbinding naar ons boordnet aan.

Vorig jaar werd onze stekker voor de walstroom door de bemanning van een Frans jacht stiekem uit het stopcontact op de steiger getrokken, waardoor wij accustroom gebruikte zonder het te weten en de Fransen de door ons betaalde stroom opmaakte. Om dit te voorkomen hebben we nu een verklikkerlampje op ons schakelpaneel, dat aangeeft dat er een actieve walaansluiting is. Ook zinvol als je de walstroom met muntjes moet betalen.

De boot is weer schoon en het dek zit weer in de was. De romp doen we op een mooie dag, wanneer we op anker liggen. Vanuit de rubberboot wassen we dan de romp en zetten deze weer in de was.

De motor startte na een winter inactief te zijn geweest zonder enige hapering en ons nieuwste grootzeil zit op de giek. Buiten de vakantie gebruiken we de nieuwste zeilen en in de vakantie onze oudste. De zeilen lijden nogal wat op zee door al het geschommel en de daarbij optredende slijtage.

In het eerste weekeinde van deze maand hebben we ons eerste zeiltochtje gemaakt. We hebben het reven weer uitgeprobeerd – bij nagenoeg windstil weer – en controleerde alle systemen. Daarbij kwam naar voren, dat er een geleidevinger in de ankerlier doorgesleten is en vervangen moet worden. Verder functioneerde alles zoals te verwachten was.

We hebben de radio aan boord door een andere antenne een betere ontvangst gegeven. We misten op deze radio de mogelijkheid om via een USB-stick muziek af te spelen. Op onze vorige boot kon dit wel. We hadden die boot toen nog steeds – inmiddels is ze verkocht - en we konden de radio’s omwisselen.

Volgende week gaan we de zee-uitrusting (reddingvlot, zonnepanelen, epirb, vouwfietsen e.d.) aan boord brengen en de boot voorbereiden op een reis van een kleine drie maanden.

In het weekeinde van 13 juni vertrekken we. Waar we naar toe gaan? We weten het nog niet. We willen nog steeds naar de Noorse zuidkust. Maar ook het mooie weer in Frankrijk of Spanje lokt ons. De Oostzee was natuurlijk ook heel mooi. Of moeten we van het weer gebruik maken om Schotland te bezoeken?

Maar er zijn praktische problemen. De moeder van Irene is inmiddels 86 jaar oud. We gunnen haar een lang leven, maar we moeten toch rekening houden met een snelle aanwezigheid thuis. We hopen dat we de zorg dit jaar beter geregeld hebben, maar bij calamiteiten zullen we er tochw weer moeten zijn. Verder hebben we ook nog een hele goede vriendin, die ernstig ziek is. We blijven dit jaar daarom langs de kusten van het Europese vaste land. Waardoor we in de meeste gevallen binnen 24 uur met een (huur-)auto weer thuis kunnen zijn. Dus blijven – van noord naar zuid – Denemarken, Duitsland (Noord- en Oostzee), Nederland, België, Frankrijk, Spanje en Portugal als mogelijke bestemming over. We zullen wel zien.

We zullen, zoals gezegd, in het weekeinde van 13 en 14 juni 2015 vertrekken. Kort daarna volgt dan het verslag van onze reis weer op dit blog.

1. Hannus:
    30 mei 2015
    Ha, Ha,
    Die frieten komen nog wel!!

Liefs,
    Hannus en Jackie
  2. Kees:
    1 juni 2015
    Hoi Irene en Kees,

Zo te lezen zijn jullie weer goed voorbereid en hebben jullie er weer zin in. Samen met Sjan zijn wij net terug van een rondreis door noordwest Amerika (rocky mountains), geweldig zo mooi daar.
    Ik hoop, net als vele andere, dat het een prachtige zomer wordt. ik ben benieuwd naar jullie zeil avonturen.

Groetjes Kees
  3. Hjalmar Fontijn:
    15 juni 2015
    goedendag,

kom jullie net tegen bij de Kaloo-boei voor Westkapelle waar jullie keurig uitwijken voor me.

heb nog wat foto's van de Salacia dus stuur me maar een mailtje.

groetjes

Hjalmar
  4. Hjalmar Fontijn:
    15 juni 2015

daar vindt u een goede PDF waarop een kaart staat met daarop de indeling van de marifoon blokkanalen.

in het gebied van een VTS mag u, als jacht, gewoon meedoen. u MOET echter in elk geval uitluisteren op het blokkanaal.

indien u dus geen Dual Watch heeft/mag gebruiken luistert u dus uit op het blokkanaal. Kanaal 16 is voor buiten deze gebieden.

groetjes een goede reis
    hjalmar

ps: ik heb nog even contact gehad met de kustwacht over die
    "niet zo brutaal, joh" van ze. Het was een misverstand.