Vakantie vieren

4 juli 2014 - Roscoff, Frankrijk

Dinsdagochtend, het is donkergrijs in Lézardrieux. Kees haalt une baguette bij le boulanger in het dorp en Irene maakt koffie. We genieten een heerlijk ontbijt en maken de boot klaar voor vertrek. Zelf gaan we in de zeilpakken en om half tien varen we de haven uit.

Op de rivier hebben we nog even stroom tegen en met de motor bij zeilen we naar de monding. We kunnen dan wat afvallen en gaan op de zeilen verder. We krijgen de stroom langs de kust nu mee en maken ondanks de zwakke wind goede vorderingen.

We moeten vandaag ruim vijftig mijl overbruggen en hebben uitgerekend, dat we de laatste twee uur een fikse stroom tegen kunnen verwachten. Gelukkig maken we een boven verwachting hoge snelheid. Tussen de eilanden van Les Sept Îles en de kust maken we op zeker moment zelfs 8,5 knopen over de grond. Aangezien we maar 5,6 knopen door het water maken, moet er een stroom staan van bijna drie knopen.

Na wat regen in de buurt van de monding van de Drieux is het weer droog geworden. In de middag gaat zelfs de zon schijnen. Boven land ontstaan donkere stapelwolken, maar op zee blijft het zonnig. We genieten van het zeilen en we doen pogingen om foeragerende jan van genten op de foto te krijgen. Ook proberen we op afstand zeekoeten en alken van elkaar te onderscheiden. De zeekoet heeft een snavel die lijkt op die van een duif, de alk heeft een snavel als van een meeuw. Verder zijn ze allebei zwart met wit en vliegen allebei met korte slagen.

We zijn eerder in de baai van Morlaix dan verwacht en hebben nu hier in de baai veel minder last van de inmiddels tegenlopende stroom. Voor de veerhaven van Roscoff bergen we de zeilen en varen op de motor richting jachthaven.

Een rubberboot van de jachthaven komt ons begeleiden en waarschuwt voor de sterke stroom, die in de haven loopt. De havenmeester gaat ons voor, wijst ons een plek en staat dan klaar om ons op te vangen. Met een maneuver uit het boekje varen we onze box voor de wind en met de stroom vanachteren binnen en kunnen meteen vastmaken. Bewonderende blikken van de buren.

We zijn bijna anderhalf uur eerder binnen en maken onze meegebrachte maaltijd in de haven soldaat. We hadden gedacht dit op zee te moeten doen, maar het liep deze keer even anders.

We melden ons op het Office de Port en betalen meteen voor twee nachten. De haven is pas twee jaar oud en van alle gemakken voorzien. Gratis elektriciteit en gratis water op de steigers. Gratis WiFi en schone toiletten en douches. Daarvoor betalen wij wel €28,- per nacht, maar dat is hier een heel normaal tarief.

We gaan douchen en terug op de boot drinken we nog een glaasje. We tuigen een internetverbinding op en bekijken de weersvooruitzichten. Niet best: een grote depressie tussen IJsland en Schotland laat zich de komende dagen voelen. Vrijdag wordt de wind zuidwestelijk en kan toenemen tot zes Beaufort. We maken plannen.

Morgen – woensdag - blijven we in Roscoff om het stadje te bekijken. Donderdag naar L’Aber Wrac’h? Vrijdag gedwongen pauze vanwege de wind? Zaterdag door naar Brest? De voorspelde wind voor donderdag is windstil tot zwak. Dus dat wordt dieselzeilen; geen leuk vooruitzicht. Ligplaatsgelden voor L’Aber Wrac’h zijn vergelijkbaar met Roscoff, maar de haven niet zo luxe. We kiezen er daarom voor de komende dagen in Roscoff te blijven.

Woensdagochtend lopen we naar de stad. Er is markt en we kopen wat groenten en fruit. We bekijken het plaatsje en gaan terug naar de haven. We lezen wat, drinken koffie, lezen weer wat, koken, wassen af en maken nog een wandeling. We komen bij een kapelletje, boven op een rots bij de haven en genieten van de avond, die stilaan valt. Met een prachtig zicht op Île de Batz, dat tegenover Roscoff ligt zien we laatste zonnestralen. We lopen terug naar de boot en maken plannen voor morgen.

Kees haalt stokbrood en na het ontbijt zetten we onze vouwfietsen in elkaar. Klinkt eenvoudig, maar is een hoop werk. Ze liggen onder ons bed, dus: bed afhalen, matrassen wegleggen, lattenbodem oprollen en wegleggen, kast openen, overige spullen boven de fietsen uitpakken, eerste fiets uit kast halen en aan dek zetten, tweede fiets idem, fietsen op de steiger zetten en dan pas uitvouwen en fietsklaar maken. Binnen gaan dan de overige spullen weer in de kast, gaat de latenbodem terug, leggen we de matrassen terug en maken ons bed weer op.

Ook spoelen we onze zoute kleren (kleren die we bij het zeilen dragen) in zoetwater uit hangen deze te drogen. Het is vandaag warm en dus zijn de kleren snel droog.

We fietsen eerst naar de stad en zoeken de Office de Tourisme op. We hebben een kaart nodig. We krijgen er twee met daarop een deel van een doorgaande fietsroute. Omdat we op een soort schiereiland zitten fietsen we een eerste deel naar het zuiden, steken dan het schiereiland over, lunchen in St. Pol de Léon en rijden dan via het tweede deel weer naar het noorden.

Helaas raken we in St. Pol de bewegwijzering van de fietsroute kwijt en dus gaan we op eigen houtje langs de kust naar het noorden. Daarbij rijden we ons tot twee keer toe vast. De eerste keer worden we gedwongen een snelle afdaling  richting zee nu de andere richting op te rijden. Het tegenovergestelde van afdalen is klimmen. Een snelle afdaling, dus … De tweede keer eindigt ons gekozen pad op het strand. We gaan dit keer niet terug, maar rijden via het strand – het is gelukkig laag water en er is een geweldig breed fietspad beschikbaar – naar de volgende opgang. Vanaf hier is het nog een paar kilometer naar onze haven.

Redelijk moe vallen we op de boot neer, hard aan wat drinken en eten toe. De rest van de dag zetten we de tent over de kuip, lezen, drinken wat, eten, douchen, drinken nog wat en gaan naar bed.

Vandaag, vrijdag, fietsen we naar de enige grote supermarkt van Roscoff om te ontdekken, dat deze vanwege een verbouwing gesloten is. Dan maar naar de stad en kopen daar brood. Bij de Office de Tourisme weten ze te melden, dat het stadje verder geen supermarkt rijk is en je daarvoor naar St. Pol moet. Wij fietsen terug naar de boot.

Het waait hard; onze meter geeft 24 knopen wind aan: zes Bft. We maken onze tent over de kuip aan de windzijde dicht en aan de tegenoverliggende kant open. Er wordt ook nog regen verwacht. Maar we kunnen het hebben. We zijn Roscoff nog niet beu. Volgens de weersverwachtingen kunnen we pas maandag weer verder. Vakantie vieren dus!

1. Hannus:
    4 juli 2014
    Ha, ha, hier BBQ weer en daar hebben we toch al zo'n hekel aan. Ik heb een heerlijke Griekse salade, gepofte aardappeltjes, salaciaworstjes en gemarineerde filetlapjes.
    Beter als op die boot!!
    Geniet van de tijd en verheug je op mijn lasagne!! Veel plezier en tot spoedig,
    Liefs ,
    Hannus en Jackie.
  2. Joke Ploegmakers:
    4 juli 2014
    Lekker vakantie vieren, lezen ,eten, fietsen , wandelen, uitrusten wijntje drinken etc. GENIETEN!!!

groetjes Joke
  3. H-Georg Püttmann:
    5 juli 2014
    Hallo aus Den Bommel ; es regnet in Strömen und wir machen unser TV klar, heute Halbfinale NL-Costa Rica, Morgen sieht es nach einem Roondje Tiengemeeten aus! Alles Liebe und genießt die Zeit Ulrike + Geoeg
  4. Jan en Astrid:
    6 juli 2014
    Mooi gebied daar, hè . Vooral leuk het verschil met hoog en laag water. Als ik me goed herinner valt de geul naar de haven praktisch droog met laag water. En daar is toch ook dat hele hoge viaduct over de haven!?
    Hoop dat t weer snel weer beter wordt.
    Groetjes van ons
  5. Wendy rutten:
    8 juli 2014
    Wauwwww jullie genieten echt. Heel leuk om jullie zo bij te houden en de verhalen te lezen. Door naar het voplgende avontuur.
    Groetjes Wendy