Op weg naar het zuiden

20 juni 2014 - Boulogne-sur-Mer, Frankrijk

Woensdagochtend zijn we zoals gewoonlijk om zes uur al wakker. We blijven nog even liggen, maar dan staan we op. We maken ontbijt, ruimen op, halen ons anker op en varen  op de motor van de Betonhaven naar de Roompotsluis.

Als we de voorhaven invaren, begint de deur van de sluis zich net voor onze neus te sluiten. We grijpen de marifoon en nemen contact op met de sluiswachter. Die stopt de sluitende deur en zet de invaarlichten van rood op rood-groen. Even later gaat de deur terug en mogen we invaren. We schutten snel naar buiten.

We zijn mooi op tijd. Het is precies acht uur en we pikken het begin van de ebstroom op en met weinig wind gaan we zeilen. Het samen met ons geschutte snelle zeiljacht kiest ervoor op de motor verder te gaan. Een klein half uur later worden we door een drietal op de motor varende zeiljachten opgelopen.

Als er weer wat later wat wind komt gaat iedereen zeilen. We blijven in zicht van de medezeilers tot aan het Oostgat bij Westkapelle. Dan kiest iedereen zijn eigen koers en verliezen we de boten uit het zicht.

We zeilen met een lekkere wind naar de Belgische kust en weten op het einde van het meelopende tij bijna Nieuwpoort te bereiken. Nog een halfuurtje met stroom tegen en we varen de monding van de Yzer binnen. Een halfuurtje later liggen we in een box bij de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort. Het is inmiddels half vijf.

We maken ons avondeten, douchen en gaan niet te laat naar bed.

Donderdag ligt Salacia al om half acht op zee. Er staat nauwelijks wind en we hebben nog stroom tegen. Ons doel vandaag is Boulogne sur Mer. Met een gemiddelde snelheid van 5 knopen (= 5 zeemijl peruur = 9,3km/h) door het water kunnen we dat net met stroom mee bereiken.

We zetten ons grootzeil en met de motor aan varen we naar de Zuydcote Pas. We proberen nog even te zeilen maar dat gaat te langzaam.

We varen langs Duinkerke en Calais, langs Cap Blanc Nez en Cap Griz Nez. De motor doet het meeste werk. De zeilen voegen maar een klein beetje snelheid daaraan toe.

We varen om vijf uur de grote voorhaven van Boulogne binnen en tegen zessen liggen we netjes afgemeerd. We ruimen op en bereiden wat te eten.

Na het eten komt het Weereendje uit Dintelmond de haven binnen en wil een plaats verderop aan onze steiger innemen. Kees klimt van boord en neemt een lijntje aan en legt dat om een bolder. Dan loopt hij de vingerpier op om ook daar een lijntje aan te nemen. Hij verliest op het wankele piertje zijn evenwicht en valt in het water. Gelukkig is er een speciaal voor zulke ongewilde zwempartijen geschikte ladder vlakbij en Kees is er snel weer uit.

Een nat pak en een licht verrekte pink is alle schade. Gelukkig heeft hij geen mobiele telefoon en portemonnee op zak. We rollen onze waterslang uit en Kees spoelt zich schoon met leidingwater. Even later heeft hij droge kleren aan en van de bemanning van het Weereendje krijgen we een fles wijn voor de schrik.

Vandaag spoelen we de boot af en proberen de natte kleren droog te krijgen. Straks gaan we de stad in. We blijven hier nog een nachtje. Morgen gaan we richting Cherbourg.

P.s.: Hartelijk dank voor jullie reacties. We vinden het leuk,dat jullie ons volgen

1. Kees:
    20 juni 2014
    Leuk avontuur zo aan het begin van de reis. Maar gelukkig is het alleen bij een natpak gebleven. Veel plezier op je verdere (droge) reis.
  2. Wietske en Bernardette:
    Beste Irene en Kees,

We hadden dit van Kees niet verwacht dat hij in het water zou vallen, dit is meer iets voor Irene.
    Heeft Kees misschien te diep in het glaasje gekeken de avond ervoor? Veel plezier met de reis en hou het droog!
    Groeten ons
  3. Wietske en Bernardette:
    20 juni 2014
    Het is hier Vrijdag middag, zoals je weet hoe het Vrijdags middags gaat!! Hou jij je er ook aan?
    Weekend komt eraan! Jullie krijgen de groetjes van Ibrahim, die weer een jaartje ouder is geworden, verstandiger??

Groetjes ons weer
  4. H-Georg Püttmann:
    21 juni 2014
    Gedopt met zeewater ;) haben die da keine Duschen ? ;)
    Wir sind zwei mal durch die Krammerschleuse , jedesmal lag zum Glück ein anderes Boot quer , wenn man durch die Blubbels fährt und die andern machen sofort fest , hatte ich Probleme die fahrt aus dem Schiff zu bekommen! Schlechte Lösung ! Für Euch jetzt nun eine trockene Fahrt --- nur äußerlich ;)
  5. Wendy rutten:
    8 juli 2014
    Gelukkig alleen natte kleren. Wat zullen jullie achteraf gelachen hebben... Veel plezier nog!!!
    Groetjes Wendy